Review: Le Thi | Original Loempia's Since 1982


Click here for English


Ok, hier mijn eerste review. Mijn favoriete loempiakraam.

Le Thi loempia's (en pastei's).

Toen ik klein was stond deze kraam elke week op de markt. Zelfs toen wist ik al dat dit geen gewone loempia's waren, deze dingen waren speciaal. De andere loempia's waren niet goed genoeg meer. Elke week, hier loempia's halen. Maar op een dag verhuisde ik en nam afscheid van de loempia's. Just like that. Ik probeerde de leegte wel op te vullen met andere loempia's maar geen enkele loempia kon me geven wat ik nodig had. Ik zat in loempia-limbo (misschien een leuk idee voor een film? de Twilight Loempia? nee?).

Tot een paar jaar geleden.. toen ik voor het eerst weer naar deze kraam ging. Hij. stond nog steeds op dezelfde plek.

Oke, ik zit al een tijdje naar m'n scherm te staren. Hoe kan ik het best dit verhaaltje brengen. Schrijven is niet mijn forte (wat doe je dan met een foodblog?!). Hoe kan ik het best zeggen dat deze loempia's de shiatsu, de shitake, de shizzle, de bizness zijn? Weet je wat, ik heb geen idee. Dus hier een paar foto's:

Care package


Bevroren loempia's
Ik had een boel bevroren loempia's en pasteitjes om thuis te bakken. Ik voel me namelijk een beetje ongemakkelijk als ik 27x heen en terug ga om er nóg een te halen. Voor de loempia's: olie in de pan, ±175-180 graden en ongeveer 5 minuten laten bakken. Dan komen ze er mooi en goudbruin uit.

Loempia met saus, zoet en heet gemengd
Wat het is aan deze loempia's, het geeft een soort "warm" gevoel in je mond, niet van hitte (ze komen net uit de frituurpan duh) maar er is iets aan de smaak wat een aangenaam gevoel geeft. Geen grote stukken vlees of garnaal wat je er in 1x uithaalt waardoor de rest van je loempia leeg is *kuch* loempia's bij Chinese restaurants *kuch*. De smaak is goed in balans, niet te zout en heeft een lekkere bite (zegt 'ie alsof hij er écht verstand van heeft).

De pastei's zijn een ander verhaal. Als je die alleen 5 minuten in de olie doet is de inhoud ijskoud en de buitenkant aangebrand. Ik doe de pastei's even de olie in, max. 20-30 seconden, dan de magnetron in (30 seconden tot een minuut op 900W) en dan afbakken tot ze goudbruin zijn.


Binnenkant pastei (olie was te heet, dus iets te bruin)
Qua smaak hetzelfde verhaal: g-o-o-d. Het deeg van de pastei is zoetig met een wat vochtige en wat zoutere inhoud (hoewel nog steeds een zoetige inhoud). Als het aankomt op pasteitjes van een loempiakraam, met stip op nummer 1: deze.

Ik heb weinig op- en aanmerkingen over deze kraam. Als ik andere loempia's beoordeel is dit altijd de standaard. Misschien ben ik bevooroordeeld over deze kraam, aangezien ik flashbacks krijg naar vroeger en het gevoel heb dat ik weer op de markt sta zodra ik een hap neem. Misschien. Bevooroordeeld of niet, het zijn, en blijven mijn favoriete loempia's ooit en ik heb nog geen loempia's gevonden die tippen aan de smaak van deze.

Klik op de link om te zien wanneer ze waar staan. Doe jezelf een plezier en ga langs als je in de buurt bent. Vriendelijke mensen en lekker eten. You won't regret it.


Is het toch nog een beetje gelukt met schrijven hehe(denk ik).

3 opmerkingen: