Merry Christmas!


Na alle voorbereidingen gisteren was het vandaag de grote dag. Had ik genoeg skills om het eten te maken? Zou het eten nog tasty zijn?

Om een lang verhaal kort te maken: ja. Al met al ging het best goed.


Vlees, saus en toetje. Let's get down to business.


Kerstkoken

Ik begon in de middag. Na het crème brûlée drama van gisteren besloot ik maar Panna Cotta te maken. Recept hier (ja, ik zit serieus hele dagen kookprogramma's te kijken en ik weet precies wie welk recept maakt, don't judge me)

In plaats van rum deed ik er vanille in.



De panna cotta
De granaatappel glaze in de pan

Saus, net als gisteren. Een andere wijnazijn dan eerst maar het was nog steeds te zuur, waarom weet ik niet precies. Hieronder de sauzen. In de pan. Aan het koken.


     

Ik moet nog een beetje uitzoeken
hoe de plaatjes en opmaak werken hier
                      










Roast Beef

Het vlees moest lang van tevoren uit de koelkast. Oven aan.


Over de kooktijd

Ik was een beetje onzeker over de kooktijd, het internet vertelde me allemaal verschillende dingen (zoals altijd), maar na wat research en een telefoontje besloot ik om het vlees dicht te schroeien in de pan en kort te laten garen in de oven.

Dichtschroeien, vetspek eromheen prikken en de oven in.



Vetspek, hier wordt je smaak 3D van

Vlees na ongeveer een half uur uit de oven, de jus met wat cantharellen en ui en eventjes bakken in een pan.



Ik houd van plaatjes

Ik was een beetje bang over de kooktijd van het vlees, of het precies mooi en egaal roze aan de binnenkant zou zijn. Na even te laten rusten, ging ik kijken of het goed was.


EAT MEEEEEEEEEEEEEEEEEEE!!!!!!!

En de binnenkant dan?




Little drummer boy: drumroll please! 
.
.
.
.
.
.
.


Het vlees was perfect.


De rosbief met de cantharellen en de ui


Ik was echt opgelucht zeg, pfoe. Ik kon gewoon die dude zijn die kerst zou verpesten; dan zou ik de hele nacht in de hoek naast de kerstboom mogen staan. Ik was blij dat het goed gelukt was.


Dus toen was het tijd om te gaan eten!


Vlees, saus, aardappels met kaas uit de oven, rucola. Bon appétit.



Mijn bord, nu ook met saus en vetspek. Vrolijk KerstfEET.

Dessert


De panna cotta, met granaatappel glaze en chocolade shavings (of 'chavings' op z'n Mexicaans, hehe). Het toetje was ook lekker. Ter verbetering mag wat er meer vanille in en ik had wat bitterdere chocolade mogen nemen.



Ik vind super close-up leuk

Om de tafel zitten met je familie en genieten van heerlijk eten. De ideale kerst voor mij.


Merry Christmas.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten