'Tis the season: Kerstvoorbereidingen

Mijn beurt dit jaar om wat leuks voor Kerst te maken.

Vlees en toetjes. Dus vandaag de 24e, ging ik de keuken in om dingen te testen.

Saus

Ik wilde een Kerstsaus bij het vlees hebben. Als Avec Eric-verslaafde wist ik dat Eric Ripert een recept had voor een botersaus met rode wijn. Hier


De saus


De rode wijnazijn die ik gebruikte was véél te zuur, dus ik had er meer sjalotjes en Port in gegooid. Was wel lekker.

Ik probeerde nog een saus uit, een cranberry saus: suiker, steranijs, kaneel en cranberry's. Was ook wel lekker.


Cranberry saus

Beide sauzen bij elkaar? Ook lekker. Sauzen waren klaar.

Ik had twee stukken rosbief tot mijn beschikking (elk zo'n 750g).


Rosbief

Zout en peper op. Touwtje omheen gedaan (wat niet zo heel best ging en ik snapte de instructiefilmpjes op YouTube niet, ik ben niet zo goed met strings hehe), zodat het vlees gelijkmatig gaar wordt.

Toen heb ik er tijm, rozemarijn en knoflook tussen gepropt. Vlees klaar.


Rosbief in een string
Toetje

Toen de Crème Brûlée...

Een paar dooiers, suiker en vanille, crème fraîche en melk. Kloppen. Hard kloppen. Beat it like it owes you money.


Suiker, ei en vanille


Volgens het recept moest het nog door een zeef, maar ik dacht 'huh waarom nou weer, dit is toch goed genoeg zo', nou niet dus. Er zat nog allemaal geel spul aan, waarvan ik nog steeds niet weet wat het was.


Wat is dit?

Het recept was niet helemaal duidelijk over of ik het nou in een bak met water moest doen of gewoon los in de oven dus ik had het maar allebei gedaan. Degene die niet in het water zat waren beter geworden.


In de oven; bovenste twee met water


Het moest nog in de koelkast om op te stijven. Trauma opgelopen. (Maak nooit een Crème Brûlée toren in een overvolle koelkast. Meer wil ik er niet over kwijt)

Ze waren er best mooi uit gekomen, maar toen moest er nog suiker op en die suiker moest gekarameliseerd worden. Leuk zo'n brander. Ik kreeg het ding niet aan de praat dus keek m'n broer ernaar, maar na z'n wimpers eraf te hebben gebrand en bijna z'n wenkbrauwen en het huis (de gootsteen stond in de fik; bedankt, Blokker!) was het misschien een beter idee om het niet te gebruiken.

Daar moet ik dus nog even iets op verzinnen... maar qua smaak is dat ding gewoon lekker.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten